Min löpträning (!)

posted in: Löpträning | 0

Kan knappt tro att det är jag som har skrivit rubriken! Före 2019 har jag aldrig, någonsin sprungit ens en kilometer. På riktigt. På högstadiet och gymnasiet ägnade jag mig mer åt att försöka vara cool och röka. Möjligen hade jag klarat det i årskurs 7 när jag tränade lite allt möjligt – för att det var så kul (!) men inte före eller efter det. På mellanstadiet var jag målvakt och det var inte mycket konditionsträning där inte! Så nä, ens en kilometer har aldrig hänt.

Nåväl. Nu är det framåt som gäller. Har de senaste åren försökt börja på att träna, men fått värk. Nu gör jag mitt 4:e försök med appen C25K och peppar, peppar. Vecka 5 nu och inga skador. Annars brukar jag komma till vecka 3 och så brakar kroppen men nu har jag valt att alltid vara i motionsspåret på mjukt underlag. Jag väger fortfarande en del men som sagt, hittills har kroppen varit snäll mot mig.

Appen hjälper oss soffpotatiser att sakta bygga på träningen så att det efter 8 veckor går att löpa 5 kilometer. Jag har köpt pro-versionen någon gång men jag tror jag har gratisvarianten nu. Funkar fint!

Förra veckan var grymt kämpig. Efter ett uppehåll (på grund av pollen och resor) så var jag tillbaka till rutinerna. Backade först till träning för vecka 3 i appen C25K, men vecka 4 kändes helt omöjlig att klara. HELT slut och klarade inte springpassen. Bollade med en maratonlöpare och hon undrade om jag sprang för snabbt. Testade att dra ner på farten till extrem sakta lunk och ta mig tusan, det gick! Men, det kändes ändå lite uppgivet och inte så kul. Det var tråkigt att inte kunna springa fortare, men jag försöker hålla fast vid tanken att hellre klara av det, än att fuska.

Idag hade jag sån glädjerunda. Klarade hela appens mål (vecka 5) och inser att jag snart kan springa en hel kilometer i sträck. A small step for everyone else, but a giant leap for me.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *